Пређи на главни садржај

Jarboli - Zabava još traje

Beogradski Jarboli ovog proljeća oglasiše se besplatnim net i dvostrukim vinilnim albumom "Zabava", potpuno odustavši od CD-a kao prevaziđenog načina prodaje muzike. Zabava je bio i razgovor sa dvojicom Jarbola Borisom Mladenovićem i Danielom Kovačem o mrskoj 20-godišnjici sastava, uticaju na njihov rad legendarne Yu grupe, posveti novovalnim prvoborcima Šarlu Akrobati na novom albumu, o sebi kao proizvođačima najboljih balada u Srbiji, i još nekim stvarima.


Jarboli sebe određuju kao "kućni orkestar za otmene ljude", što je otprilike mala duhovita naznaka njihove muzičke raznovrsnosti i otkačenosti prisutne od albuma "Čizmanoga" (1996) i na kasnijim CD izdanjima. Od posljednjeg "Buđanja proleća" (2006) do "Zabave" proteklo je čak pet godina, najviše vremena između dva albuma, a Jarboli su i u 13 novih pjesama ostali dosljedno spremni da se slojevito poigravaju sa pop/rok obrascima.

"Zabava" se početkom maja najprije pojavila kao besplatni MP3 preko strane festivala Egzit exitmusic.tv, a koji dan kasnije pred koncertno predstavljanje novog albuma u njima dragom malom Klubu Doma omladine Beograda, okrenuo sam telefonom gitaristu, pjevača i producenta Borisa Mladenovića.

"Album je dupli silom prilika. Kad sam odlučio da radimo vinile, pesme su već bile tu i jednostavno je minutaža albuma odredila da mora da ide na dve ploče. S druge strane to obezbeđuje bolji narez i zvuk. Ovu smo ploču radili na način koji nam je najdraži, a nismo imali priliku zadnjih deset godina, a to je da radimo u dovoljno velikom studiju da možemo da sviramo svi odjednom i zabeležimo zvuk grupe kakav zaista izlazi. Mislim da nam je to ozbiljno pošlo za rukom i ja sam zadovoljan rezultatom. Ploča zvuči jako živo i pokazuje neke novostečene sviračke i autorske kvalitete Jarbola. Ime je 'Zabava' zato što je to jedna od tema ploče. Ova kao i sve naše ploče ima nekoliko tema koje se obrađuju. Zabava je tema u različitim aspektima. To nije baš afirmativno ime, postoji doza ironije", ispričao mi Mladenović.

Po običaju, premoren od silnog posla na više bojišta propustio sam svirku u DOB-u Mladenovića, pjevača i gitariste Daniela Kovača, basiste Žolta Kovača, bubnjara Nemanje Aćimovića i klavijaturistkinje Sonje Lončar. No, priliku za popravni susret sa Jarbolima imao sam početkom juna na predstavljanju dvostruke ploče "Zabava" u odgovarajuće odabranoj prodavnici vinila "Pinball Wizard" u Beogradu.

Kunem se, rukom položenom na ploču "Zabave", da sam potpuno nesvjesno minirao skup kada sam iz plitkoumnosti i čiste zezancije pitao Kovača i Mladenovića: "kakva je to rokenrol promocija kad nema piva za novinare?"

"Vidiš, to smo zaboravili!", zabrinuto je ustuknuo Mladenović, pogledavsi najprije u isto tako zbunjenog Kovača, da bi potom izjurio iz prostorije. Nije pomoglo što sam pokajnički vikao za njim: "Ma samo sam se šalio!", ubrzo se vratio sa kupljenom gomilom limenki piva.

Malo kasnije moglo je početi ćaskanje sa Jarbolima o "Zabavi", odnosno o razlici između net i vinilnog izdanja.

Mladenović: Malo je različit zvuk, ali to su nijanse koje niko neće primetiti, zato što se mastering za vinil radi malo drugačije nego mastering za daunload.

Kovač: Mislim da će fanatici za vinilni zvuk da primete razliku, a većina neće.

Mladenović: Osnovna razlika je što se mene tiče to da je na digitalnom formatu za nijansu glasnije, ali malo plastičnije. Na vinilu je malo organskije i tiše.

- Prvi sing "Podrška je važna" (koji se pojavio još u jesen 2009. godine) svojevrsna je posveta Šarlu Akrobati, ima i usklik "zar ne!"...

Mladenović: Ima "zar ne!". Tako je. Bravo! To je citat, tako da mi je baš drago da je neko primetio.
 
- Pa dobro, nije teško primjetiti...

Mladenović: Pa mogu ti reći niko nije primetio osim tebe. Super. Ili mi se niko nije hvalio sa tim komentarom...

- Otkud posveta?

Mladenović: Slučajno. Tako ide tekst i dok sam snimao pevanje jednostavno sam tako izveo. Shvatio sam da sam to čuo na toj ploči Šarla Akrobate ("Bistriji ili tuplji čovek biva kad..." 1981) i onda sam rešio da tako i ostane. Stavio sam odgovarajući efekat da to još više zaliči na to što treba da citiram, i to je to.

- Prilično ste anarhični u toj stvari kao što je bio i onomad Šarlo.

Mladenović: Pa takva je i poruka.

- To je politička poruka da "konji jašu ljude"?

Mladenović: Nije to politička poruka. To je društvena poruka koja se bavi uređenjem zajednice. Radi se o stvarnost i društvu u kome je pesma i nastala.





- "Neizvesnost" mene dosta podsjeća na ono što radiš sa Velikim prezirom (kome je Mladenović basista i producent). Malo laganija stvar, klavijature su je dosta obojile, ja bih je mogao staviti na Prezirov album "Nikadjekraj" (2009). Ne bi mogao primjetit' neku veliku razliku osim glasa.

Mladenović: Verovatno bi mogao i sa pesmom "Rokenrol orkestar" sa albuma "Suvisna sloboda" (2001), onda u tom smislu pesmom "Revolucija", i "Ljubav". Pročešljaj jarbolsku diskografiju i videćeš ta pesma nije usamljena.

Kovač: Čak i "Opasna po smrt" ima tu raznoličnost.

Mladenović: Balada je važan diskurs u muzici grupe Jarboli. Mislim da Jarboli proizvode najbolje balade u Srbiji.

- Na ploči ima dosta hard rok sedamdesetih uticaja kao u "Naselja u retrovizoru". Otkud to?

Mladenović: Nemam pojma. (smijeh)

- Šta se slušalo?

Mladenović: Yu grupa. Prvi album (iz 1973. godine).

Kovač: Yu grupa je, možeš slobodno reći, referenca vrlo jaka u našoj muzici, i da se na neki način smatramo dalekim, dalekim naslednicima Yu grupe! Yu grupa je veliki pozitivan naš uticaj oduvek bio. Svesni smo tog uticaja i ne potiskujemo ga.

- Ljudi to nikad ne bi rekli...

Kovač: Pa sad...

Mladenović: Postoji Yu grupa ovakva i onakva. Smatram da bi trebalo, kad je u pitanju Yu grupa, insistirati na kvalitetima koje je ta grupa donela domaćem roku, a koji su čak nemerljivi u smislu vremena kada se to dešavalo i šta su oni u tom trenutku radili. Šta je bilo kasnije možda nekog i smeta. Meni pomalo smeta, ali to ne umanjuje njihovu veličinu.

Kovač: Pogledaj prve singlove koje je objavila Yu grupa. Mrkli mrak od sviranja. Poslednji album ("Dugo znamo se" 2005) je vrlo energičan i sasvim je okej, vrlo dobar album.

- Ja sam ih upoznao preko njihovog učešća na živom albumu "Legende Yu roka" (1987).

Mladenović: Ne znam za to.

Kovač: Ne znam ni ja.

- Za "Legende"? A drugi album ("Kako to da svaki dan" 1974)?

Mladenović: Drugi mi je već malo tanji nego prvi.

- Zvučno da.

Mladenović: Ne zvučno nego čak i ta usmerenja sviračka i ideološka.

- Pa, malo je eksperimentalniji.

Mladenović: Da se razumemo, Yu grupa na svakoj ploči ima nešto što nikad ne bih slušao i to su najčešće najveći hitovi, ali koga ne mrzi da se zainteresuje za "b produkciju" Yu grupe shvatiće da je to muzička riznica.

- Dobro, "Ples" je odskora drugi singl/spot sa vašeg albuma. Mene podsjeća na neku vožnju.

Mladenović: To je klasičan rokenrol.

- Srpska varijanta "Dancing in the Street"? (smijeh)

Mladenović: Iz tvojih reči u božije uši.





- Zanimljiva mi je i "Porcija poštenja", koja je dosta pankoidna.

Kovač: To je gnev čoveka koji je zaposlen itd. Vrlo jedna lična pesma kad razmislim, ali pošto je lična neću puno da pričam o njoj. Uspeo sam da kanališem kako sam se osećao u jednom periodu kad sam pisao tu pesmu, pre jedno dve/tri godine.

- Objasni mi "Ništa" To je kao magnum opus albuma.

Kovač: Preskočio si "Moji koraci". To je zanimljiva priča. Nostalgična pesma umotana u jako čudne harmonije. Bilo mi je isto zabavno da se bavimo time.

- "Nema pravila" zvuči kao belanovski pop.

Kovač: Malo ima nešto oporo. Nije nam to bila referenca, ali da, može se reći da je najbliža tome što govoriš.

- A "Ništa"?

Mladenović: To je jedan ozbiljan zahvat...

Kovač:...paničan zahvat!

Mladenović: Ne znam šta da kažem, šta te zanima?

- Repetitivna je stvar...

Mladenović: To nije novo za Jarbole.

Kovač: Na svakom albumu Jarbola imaš repetitivnu stvar, baladu, pank pesmu i rokenrol.

Mladenović: Ta pesma je jako matora. Našao sam kasetu i skicu za pesmu "Ništa" koja datira po mojoj slobodnoj proceni iz 1998. godine. Nema veze sa ovim što je sad, rege je u pitanju u toj verziju. To je jedna jako, jako matora pesma, a format u kome se sad pojavila je direktna posledica naših trenutnih sviračkih usmerenja - psihodelični rok. To je to!

- Već smo telefonom o tome pričali, ali ajde mi još jednom objasni naziv "Zabava".

Mladenović: Nemam neko jasno objašnjenje. Zabava se pominje u više različitih konteksta na ploči.
 
Kovač: Zašto "Zabava"? Kad poklonimo nekom ploču, onda možemo da kažemo - Jarboli, "Zabava", za tog i tog čoveka.

Mladenović: Zabava za slušaoca.

Kovač: Samo treba dopisati za koga je.

- Ajd sad ozbiljno pitanje. Vama uskoro slijedi 20. godišnjica postojanja...

Mladenović: Pa tako ispada, ali nismo sigurni u te datume. To je izgubljeno u vihorima sećanja. Počeli smo da sviramo u jednom trenutku tokom mog prvog razreda srednje škole u ovoj postavi u kojoj dan danas sviramo, ali ja nisam 100 posto siguran. Možda je bio raspust između prvog i drugog, možda je sam početak drugog?

- Koja godina?

Mladenović: Ne znam. Možda '91. ili '92? Nije ni važno. Meni to deluje više strašno nego pozitivno da kažem sebi da 20 godina već sviram u nekoj grupi. Sama činjenica da je prošlo 20 godina je zastrašujuća.

- Kako "Zabava" stoji u vaskolikoj diskografiji Jabrola. Je l' ono "najzreliji, najbolji album koji smo do sada snimili"?

Mladenović: Svaki poslednji je najbolji!

Kovač: Oduvek smatram da mi sviramo neku hard rok muziku, što na koncertima možda i jeste bilo tako, ali ovaj put se to i na ploči pokazalo.

Mladenović: Ona je sigurno naša najkompletnija, u smislu da ima najviše veze sa onim kako bend zvuči uživo, da nije toliko rasplinuta kao neke druge naše ploče, a i izašla je na vinilu. Sve govori u korist "Zabave".

Jarboli na fejsu.

Aleksandar Arežina

Коментари

Популарни постови са овог блога

Bajaga i instruktori - Stvaranje Pozitivne geografije

Ritam gitarista velike Riblje čorbe Momčilo Bajagić Bajaga objavljivanjem prvog samostalnog albuma “Pozitivna geografija” (1984) krenuo je u jednu od najupečatljivijih autorsko/izvođačkih karijera na jugoslovenskom prostoru. I četvrt stoljeća od prvenca, Bajaga i instruktori su među rijetkima ostali dovoljno veliko ime, da mogu bez većih teškoća uspješno prebroditi granice međusobno otuđenih jugodržavica.

Marš na Drinu - Jedinstvena filmska bitka

Reditelj Žika Mitrović povodom 50. godišnjice čuvene Cerske bitke snimio je "Marš na Drinu", prvi i jedini igrani film o borbi Srpske vojske u Prvom svetskom ratu u kinematografiji komunističke Jugoslavije, koja je do tada i kasnije bila isključivo okrenuta partizanskim epopejama. Na 40. godišnjicu snimanja istinskog ratnog klasika imao sam nevjerovatnu čast razgovarati sa njegovim glavnim tvorcem Mitrovićem, i tumačima nekih od uloga Ljubom Tadićem i Branislavom Cigom Jerinićem.

Ljuba Tadić - Veličanstvena smrt majora Kursule

Gromada jugoslovenskog i srpskog glumišta Ljuba Tadić jednu od svojih najupečatljivijih uloga ostvario je u ratnom filmu "Marš na Drinu" režisera Živorada Žike Mitrovića 1964. godine. Tadićev major Kursula zaslužio bi ostati upamćen samo po svojoj zajebantskoj životnosti usred klanice zvane Prvi svjetski rat, ali je ipak važnija njegova glavna uloga u antologijskom, veličanstveno-tragičnom kraju Mitrovićevog remek-djela - i sve to uz prvu psovku u povijesti domaćeg filma.