Пређи на главни садржај

Jarboli - Zabava još traje

Beogradski Jarboli ovog proljeća oglasiše se besplatnim net i dvostrukim vinilnim albumom "Zabava", potpuno odustavši od CD-a kao prevaziđenog načina prodaje muzike. Zabava je bio i razgovor sa dvojicom Jarbola Borisom Mladenovićem i Danielom Kovačem o mrskoj 20-godišnjici sastava, uticaju na njihov rad legendarne Yu grupe, posveti novovalnim prvoborcima Šarlu Akrobati na novom albumu, o sebi kao proizvođačima najboljih balada u Srbiji, i još nekim stvarima.


Jarboli sebe određuju kao "kućni orkestar za otmene ljude", što je otprilike mala duhovita naznaka njihove muzičke raznovrsnosti i otkačenosti prisutne od albuma "Čizmanoga" (1996) i na kasnijim CD izdanjima. Od posljednjeg "Buđanja proleća" (2006) do "Zabave" proteklo je čak pet godina, najviše vremena između dva albuma, a Jarboli su i u 13 novih pjesama ostali dosljedno spremni da se slojevito poigravaju sa pop/rok obrascima.

"Zabava" se početkom maja najprije pojavila kao besplatni MP3 preko strane festivala Egzit exitmusic.tv, a koji dan kasnije pred koncertno predstavljanje novog albuma u njima dragom malom Klubu Doma omladine Beograda, okrenuo sam telefonom gitaristu, pjevača i producenta Borisa Mladenovića.

"Album je dupli silom prilika. Kad sam odlučio da radimo vinile, pesme su već bile tu i jednostavno je minutaža albuma odredila da mora da ide na dve ploče. S druge strane to obezbeđuje bolji narez i zvuk. Ovu smo ploču radili na način koji nam je najdraži, a nismo imali priliku zadnjih deset godina, a to je da radimo u dovoljno velikom studiju da možemo da sviramo svi odjednom i zabeležimo zvuk grupe kakav zaista izlazi. Mislim da nam je to ozbiljno pošlo za rukom i ja sam zadovoljan rezultatom. Ploča zvuči jako živo i pokazuje neke novostečene sviračke i autorske kvalitete Jarbola. Ime je 'Zabava' zato što je to jedna od tema ploče. Ova kao i sve naše ploče ima nekoliko tema koje se obrađuju. Zabava je tema u različitim aspektima. To nije baš afirmativno ime, postoji doza ironije", ispričao mi Mladenović.

Po običaju, premoren od silnog posla na više bojišta propustio sam svirku u DOB-u Mladenovića, pjevača i gitariste Daniela Kovača, basiste Žolta Kovača, bubnjara Nemanje Aćimovića i klavijaturistkinje Sonje Lončar. No, priliku za popravni susret sa Jarbolima imao sam početkom juna na predstavljanju dvostruke ploče "Zabava" u odgovarajuće odabranoj prodavnici vinila "Pinball Wizard" u Beogradu.

Kunem se, rukom položenom na ploču "Zabave", da sam potpuno nesvjesno minirao skup kada sam iz plitkoumnosti i čiste zezancije pitao Kovača i Mladenovića: "kakva je to rokenrol promocija kad nema piva za novinare?"

"Vidiš, to smo zaboravili!", zabrinuto je ustuknuo Mladenović, pogledavsi najprije u isto tako zbunjenog Kovača, da bi potom izjurio iz prostorije. Nije pomoglo što sam pokajnički vikao za njim: "Ma samo sam se šalio!", ubrzo se vratio sa kupljenom gomilom limenki piva.

Malo kasnije moglo je početi ćaskanje sa Jarbolima o "Zabavi", odnosno o razlici između net i vinilnog izdanja.

Mladenović: Malo je različit zvuk, ali to su nijanse koje niko neće primetiti, zato što se mastering za vinil radi malo drugačije nego mastering za daunload.

Kovač: Mislim da će fanatici za vinilni zvuk da primete razliku, a većina neće.

Mladenović: Osnovna razlika je što se mene tiče to da je na digitalnom formatu za nijansu glasnije, ali malo plastičnije. Na vinilu je malo organskije i tiše.

- Prvi sing "Podrška je važna" (koji se pojavio još u jesen 2009. godine) svojevrsna je posveta Šarlu Akrobati, ima i usklik "zar ne!"...

Mladenović: Ima "zar ne!". Tako je. Bravo! To je citat, tako da mi je baš drago da je neko primetio.
 
- Pa dobro, nije teško primjetiti...

Mladenović: Pa mogu ti reći niko nije primetio osim tebe. Super. Ili mi se niko nije hvalio sa tim komentarom...

- Otkud posveta?

Mladenović: Slučajno. Tako ide tekst i dok sam snimao pevanje jednostavno sam tako izveo. Shvatio sam da sam to čuo na toj ploči Šarla Akrobate ("Bistriji ili tuplji čovek biva kad..." 1981) i onda sam rešio da tako i ostane. Stavio sam odgovarajući efekat da to još više zaliči na to što treba da citiram, i to je to.

- Prilično ste anarhični u toj stvari kao što je bio i onomad Šarlo.

Mladenović: Pa takva je i poruka.

- To je politička poruka da "konji jašu ljude"?

Mladenović: Nije to politička poruka. To je društvena poruka koja se bavi uređenjem zajednice. Radi se o stvarnost i društvu u kome je pesma i nastala.





- "Neizvesnost" mene dosta podsjeća na ono što radiš sa Velikim prezirom (kome je Mladenović basista i producent). Malo laganija stvar, klavijature su je dosta obojile, ja bih je mogao staviti na Prezirov album "Nikadjekraj" (2009). Ne bi mogao primjetit' neku veliku razliku osim glasa.

Mladenović: Verovatno bi mogao i sa pesmom "Rokenrol orkestar" sa albuma "Suvisna sloboda" (2001), onda u tom smislu pesmom "Revolucija", i "Ljubav". Pročešljaj jarbolsku diskografiju i videćeš ta pesma nije usamljena.

Kovač: Čak i "Opasna po smrt" ima tu raznoličnost.

Mladenović: Balada je važan diskurs u muzici grupe Jarboli. Mislim da Jarboli proizvode najbolje balade u Srbiji.

- Na ploči ima dosta hard rok sedamdesetih uticaja kao u "Naselja u retrovizoru". Otkud to?

Mladenović: Nemam pojma. (smijeh)

- Šta se slušalo?

Mladenović: Yu grupa. Prvi album (iz 1973. godine).

Kovač: Yu grupa je, možeš slobodno reći, referenca vrlo jaka u našoj muzici, i da se na neki način smatramo dalekim, dalekim naslednicima Yu grupe! Yu grupa je veliki pozitivan naš uticaj oduvek bio. Svesni smo tog uticaja i ne potiskujemo ga.

- Ljudi to nikad ne bi rekli...

Kovač: Pa sad...

Mladenović: Postoji Yu grupa ovakva i onakva. Smatram da bi trebalo, kad je u pitanju Yu grupa, insistirati na kvalitetima koje je ta grupa donela domaćem roku, a koji su čak nemerljivi u smislu vremena kada se to dešavalo i šta su oni u tom trenutku radili. Šta je bilo kasnije možda nekog i smeta. Meni pomalo smeta, ali to ne umanjuje njihovu veličinu.

Kovač: Pogledaj prve singlove koje je objavila Yu grupa. Mrkli mrak od sviranja. Poslednji album ("Dugo znamo se" 2005) je vrlo energičan i sasvim je okej, vrlo dobar album.

- Ja sam ih upoznao preko njihovog učešća na živom albumu "Legende Yu roka" (1987).

Mladenović: Ne znam za to.

Kovač: Ne znam ni ja.

- Za "Legende"? A drugi album ("Kako to da svaki dan" 1974)?

Mladenović: Drugi mi je već malo tanji nego prvi.

- Zvučno da.

Mladenović: Ne zvučno nego čak i ta usmerenja sviračka i ideološka.

- Pa, malo je eksperimentalniji.

Mladenović: Da se razumemo, Yu grupa na svakoj ploči ima nešto što nikad ne bih slušao i to su najčešće najveći hitovi, ali koga ne mrzi da se zainteresuje za "b produkciju" Yu grupe shvatiće da je to muzička riznica.

- Dobro, "Ples" je odskora drugi singl/spot sa vašeg albuma. Mene podsjeća na neku vožnju.

Mladenović: To je klasičan rokenrol.

- Srpska varijanta "Dancing in the Street"? (smijeh)

Mladenović: Iz tvojih reči u božije uši.





- Zanimljiva mi je i "Porcija poštenja", koja je dosta pankoidna.

Kovač: To je gnev čoveka koji je zaposlen itd. Vrlo jedna lična pesma kad razmislim, ali pošto je lična neću puno da pričam o njoj. Uspeo sam da kanališem kako sam se osećao u jednom periodu kad sam pisao tu pesmu, pre jedno dve/tri godine.

- Objasni mi "Ništa" To je kao magnum opus albuma.

Kovač: Preskočio si "Moji koraci". To je zanimljiva priča. Nostalgična pesma umotana u jako čudne harmonije. Bilo mi je isto zabavno da se bavimo time.

- "Nema pravila" zvuči kao belanovski pop.

Kovač: Malo ima nešto oporo. Nije nam to bila referenca, ali da, može se reći da je najbliža tome što govoriš.

- A "Ništa"?

Mladenović: To je jedan ozbiljan zahvat...

Kovač:...paničan zahvat!

Mladenović: Ne znam šta da kažem, šta te zanima?

- Repetitivna je stvar...

Mladenović: To nije novo za Jarbole.

Kovač: Na svakom albumu Jarbola imaš repetitivnu stvar, baladu, pank pesmu i rokenrol.

Mladenović: Ta pesma je jako matora. Našao sam kasetu i skicu za pesmu "Ništa" koja datira po mojoj slobodnoj proceni iz 1998. godine. Nema veze sa ovim što je sad, rege je u pitanju u toj verziju. To je jedna jako, jako matora pesma, a format u kome se sad pojavila je direktna posledica naših trenutnih sviračkih usmerenja - psihodelični rok. To je to!

- Već smo telefonom o tome pričali, ali ajde mi još jednom objasni naziv "Zabava".

Mladenović: Nemam neko jasno objašnjenje. Zabava se pominje u više različitih konteksta na ploči.
 
Kovač: Zašto "Zabava"? Kad poklonimo nekom ploču, onda možemo da kažemo - Jarboli, "Zabava", za tog i tog čoveka.

Mladenović: Zabava za slušaoca.

Kovač: Samo treba dopisati za koga je.

- Ajd sad ozbiljno pitanje. Vama uskoro slijedi 20. godišnjica postojanja...

Mladenović: Pa tako ispada, ali nismo sigurni u te datume. To je izgubljeno u vihorima sećanja. Počeli smo da sviramo u jednom trenutku tokom mog prvog razreda srednje škole u ovoj postavi u kojoj dan danas sviramo, ali ja nisam 100 posto siguran. Možda je bio raspust između prvog i drugog, možda je sam početak drugog?

- Koja godina?

Mladenović: Ne znam. Možda '91. ili '92? Nije ni važno. Meni to deluje više strašno nego pozitivno da kažem sebi da 20 godina već sviram u nekoj grupi. Sama činjenica da je prošlo 20 godina je zastrašujuća.

- Kako "Zabava" stoji u vaskolikoj diskografiji Jabrola. Je l' ono "najzreliji, najbolji album koji smo do sada snimili"?

Mladenović: Svaki poslednji je najbolji!

Kovač: Oduvek smatram da mi sviramo neku hard rok muziku, što na koncertima možda i jeste bilo tako, ali ovaj put se to i na ploči pokazalo.

Mladenović: Ona je sigurno naša najkompletnija, u smislu da ima najviše veze sa onim kako bend zvuči uživo, da nije toliko rasplinuta kao neke druge naše ploče, a i izašla je na vinilu. Sve govori u korist "Zabave".

Jarboli na fejsu.

Aleksandar Arežina

Коментари

Популарни постови са овог блога

Bajaga i instruktori - Stvaranje Pozitivne geografije

Ritam gitarista velike Riblje čorbe Momčilo Bajagić Bajaga objavljivanjem prvog samostalnog albuma “Pozitivna geografija” (1984) krenuo je u jednu od najupečatljivijih autorsko/izvođačkih karijera na jugoslovenskom prostoru. I četvrt stoljeća od prvenca, Bajaga i instruktori su među rijetkima ostali dovoljno veliko ime, da mogu bez većih teškoća uspješno prebroditi granice međusobno otuđenih jugodržavica.

Marš na Drinu - Jedinstvena filmska bitka

Reditelj Žika Mitrović povodom 50. godišnjice čuvene Cerske bitke snimio je "Marš na Drinu", prvi i jedini igrani film o borbi Srpske vojske u Prvom svetskom ratu u kinematografiji komunističke Jugoslavije, koja je do tada i kasnije bila isključivo okrenuta partizanskim epopejama. Na 40. godišnjicu snimanja istinskog ratnog klasika imao sam nevjerovatnu čast razgovarati sa njegovim glavnim tvorcem Mitrovićem, i tumačima nekih od uloga Ljubom Tadićem i Branislavom Cigom Jerinićem.

Žika Mitrović - Komandant Marša na Drinu

  Proslavljenog režisera Živorada Žiku Mitrovića imao sam zadovoljstvo sresti jednom u ljeto 2004. kako bismo razgovarali povodom 40 godina njegovog klasika "Marš na Drinu", rijetkog primjera nepartizanskog ratnog filmova u kinematografiji komunističke Jugoslavije. Mitrović me počastio zanimljivom pričom o rađanju izuzetnog filma o ratnoj sudbini Srbije u Prvom svjetskom ratu, uprkos političkim rizicima, teškim uslovima snimanja i samonametnutim rekordnim rokovima.