Riječki provokatori i majstori ceremonija Let 3 stiče se utisak nikad nisu toliko privlačili pažnju javnosti na jugo prostoru kao posljednjih nekoliko godina. Najprije zaslugom problematično nazvanog albuma "Bombardiranje Srbije i Čačka", pa je stigla sudska tužba zbog javnog ispaljivanja čepova iz stražnjica. Riječani su javno zahtjevali da se zabrani Katolička crkva u Sloveniji, a sa erotskom kostimografijom stiglo se i do televizije, gdje su se znali zadržat kraće od predviđenog, uglavnom zbog pomenutih čepova. Razgovor o svakodnevnim poslovima Leta 3 sa basistom Damirom Martinovićem-Mrletom sasvim očekivano bio je među neobičnijim koje sam vodio...
Ne zato što mi je Mrle nešto nezgodno rekao ili se neuračunljivo ponašao. Naprotiv. Mrle je bio jedan od najuljudnijih mojih sagovornika, vrlo tih, čak pretih, usredsređen i blagoglagoljiv. Ali zamislite da ispred vas sjedi odrastao muškarac sa ogromnim lažnim "vukkaradžićevskim" brkovima, razdrljenih maljavih prsiju, odjeven u prepoznatljivu Let 3 scensku odoru! Čini mi se od neke crne plastične tvari. Na glavi crna "vilidžpipl" kapa, na tijelu isto takva plastičnocrna kabanica ili je to bio mantil? U klub Svetskih putnika u Beogradu tog marta 2009. godine stigao sam pošto je Mrle već bio zasjeo iza masivnog drvenog stola, očekivajući razgovore sa brojnim beogradskim novinarima. Mogao sam samo pretpostavljati šta ima od odjeće ispod pojasa. Nešto, ništa ili bar čep? Nisam pitao, a stol je hvala slučaju bio pristojno dugačak. Ipak, osjećao sam se kao dio nekog novog Let 3 performansa. Uvrnuto i na oprezu.
Let 3 su se spremali polovinom aprila u Domu omladine Beograda koncertno predstaviti nedavno izašli DVD "Živa pička" (2008), snimljen prethodnog ljeta u rodnoj Rijeci u klubu "Hartera". Od slavljeničkog riječkog koncerta dosta se izdešavalo. Najprije su nastupili u kratkoživućem televizijskom takmičenju pjevačkih talenata "Operacija trijumf", gdje je pjevač Zoran Prodanović-Prlja pustio goluba iz rekvizita - divovskog muškog spolovila, pjevajući lokalpatriotski "Riječke pičke". Mrle i Prlja gostovali su te jeseni u gledanoj govornoj emisiji "Nedeljom u 2" Hrvatske televizije, koju je voditelj Aleksandar Stanković prekinuo kad su Let 3 prionuli ispaljivanju čepova. Zbog ranijeg takvog gologuzog performansa na trgu u Varaždinu već su se našli pred sudom. Konačno, početkom 2009. godine Let 3 su zatražili bez nekog posebnog razloga zabranu Katoličke crkve u Sloveniji, uz opasku da im se: "...sviđa papa Ratzinger, kao muškarac starije dobi, ali nikako da dođemo do njega". Dakle, očekivano pitanje je glasilo...
- Koliko i kako su medijske akcije poput gostovanja u "Operaciji trijumf" ili kod Stankovića, pa proglas protiv Katoličke crkve i slično, uticali na vašu popularnost?
Mrle: Unazad 20 godina se bavimo jednim načinom umjetničkog izražavanja. Sad su se stvari poklopile u određenom trenutku. Konkretno Stanković i ostali ljudi su se zainteresirali za naše nastupe i nakon toga se desilo to što se desilo. Mi cijelo vrijeme ne radimo u biti ništa drugačije od onoga što smo radili u tim emisijama. Znači to je nešto uobičajeno što činimo, samo što smo eto igrom slučaja došli i do Stankovića. Stanković je u biti zainteresiran za naš nastup u emisiji, jer smo bili u Varaždinu osuđeni za nemoral, zato što smo navodno pokazivali guzice na javnom mjestu. Sad je varaždinski sud nas tužio za nemoral, zbog nedoličnog oblačenja. Onda smo se mi na to žalili. Rekli smo da nismo bili goli nego da smo imali čepove u guzici. Od tog momenta pa do danas u čast gradu Varaždinu ispaljujemo čepove iz guzice.
- Zanimljiv mi čovjek u bijelom koji sa vama biva na koncertima...
Mrle: On je naš doktor koji provjerava opće stanje našeg organizma. Brine se za naše guzice i naš crijevni sustav. U svakom trenutku vježba naš crijevni sustav da u datom trenutku možemo ispaliti određen broj čepova iz guzice.
- Koliko je vizuelni performans kontraproduktivan i skreće pažnju sa muzike?
Mrle: To mene ne brine pretjerano zato što mislim da bi Let 3 mogao na određeni način funkcionirati bez muzike. Mislim da je to dobro zato jer se mi koliko se bavimo muzikom intenzivno bavimo i drugim stvarima. Mislim da je to u kombinaciji savršena varijanta.
- Zašto nikad onda niste probali kao Lenjingradski kauboji snimiti neki film ili seriju kao Monti Pajton?
Mrle: Mislim da mi radimo nešto tu za ovo vrijeme kompletnije od onoga što su radili Monti Pajton, Montiju Pajtonu svaka čast. Možda ima neke sličnosti, ali mislim da mi radimo nešto drugo, da smo evoluirali u nešto drugo.
- Sad uz pomoć DVD-ija ljudi mogu spoznati sve vaše audio-vizuelne mogućnosti.
Mrle: DVD smo snimili povodom 25 godina našeg postojanja. Sniman je u riječkoj "Harteri", koja je u zadnjih pet godina sve poznatiji prostor. To je znači jedna stara propala tvornica papira, nažalost, jer je to bio jedan od poznatih i boljih cigaret papira. Bio je poznat u svijetu papir. To je propalo kao što u zadnje vrijeme sve propada, pa je propalo i to. Ali ostale su prelijepe i prekrasne hale stare,gdje mi te hale koristimo za festival "Hartera". Tjedan dana prije festivala mi smo održali koncert i naravno snimili ga, pa smo od toga objavili DVD. DVD je naravno finacirao grad Rijeka. Odlučili su da nam pomognu s te financijske strane, da pokrijemo sve moguće tehničke troškove, koji su bili jako zahtjevni, na jednom viskom nivou. Odlučili smo da onda ne naplaćujemo ulaznice. Ako grad Rijeka poklanja svojim građanim takav koncert, onda smo se mi pridružili i rekli bend Let 3 i gradsko poglavarstvo grada Rijeka građanima poklanja koncert. Koncert je jako dobro uspio, scenografski i kostimografski je bilo dosta zahtjevno i dosta dobro urađeno. Imali smo dosta gostiju zbor "Jeka primorja", neke gitariste, bras sekcije, prateće vokale, plesače...Sve se to naravno može vidjeti na našem DVD-iju. Nakon toga dosta dugo je trajala montaža. Koncert je sniman sa nekih desetak kamera, znači iz svih mogućih kuteva i uglova. To je režirao naš Gonzo (Radislav jovanov), čovjek koji je radio do sada uglavnom sve spotove Leta 3. Tu postoji apsolutno povjerenja i jako dobra suradnja, pa smo mi njemu povjerili taj dio posla. Nakon toga je on rekao da bi uz postojeći materijal snimljen na koncertu dodao i još nekakve sekvence, šta se dešavalo iza pozornice, u garderobama, u kombiju dok idemo na put, što se dešavalo u našim prostorima za probe...Između pjesma se pojavi neka sekvenca koja dokumentaristički u biti upotpunjuje naš DVD. DVD je upakiran na dosta interesantan način. Znači nije samo DVD već je upakiran u kutijicu pa izgleda kao bombonjera i unutra su raznorazni pokloni Leta 3. To su čepovi za guzicu, pa prelijepe gaće koje mi tu i tamo nosimo, neki put ih pokazujemo neki put ne, ima parfema unutra, imaju brkovi naravno, kremica za tijelo i lice, čokoladica naravno. Izgleda kao nekakva bajadera! Na neki neki način su pokloni koji obilježavaju sve neke faze unazad 20 godina i rekviziti koje smo koristili u tom periodu.
- Zadnji album "Bombardiranje Srbije i Čačka" je izašao još 2006. godine. Koliko će se čekati na novi?
Mrle: Objavili smo DVD, oko toga smo se dosta mučili i naradili, a izlazi i lajv CD sa istog mjesta i prva dva albuma ("Two Dogs Fuckin'" 1989. i "El desperado" 1991.). Postoji plan da bi na jesen u našoj prostoriji za probe u "Harteri", u koju stane možda 100-150 ljudi napravili jedno deset koncerata za redom i na tim koncertima bi svirali samo svoja prva dva albuma, a uporedo ćemo početi rad na novoj ploči. Mi jako dugo radimo na pločama. Kad pristupamo nečem novom, obično zaboravljamo sve što smo do sada radili. Izbrisati sve iz glava i čistih glava krenuti u novi projekt.
- Znači "Živa pička" i na CD-u?
Mrle: Ovo će biti još duže izdanje od DVD-ija. Za DVD smo bili prisiljeni čak pet pjesama izrezati van jer jednostavno fizički nije stalo. Koncert je trajao oko dva i po sata. To na DVD nije išlo. Imamo mogućnost da napravimo CD gdje će biti sadržan cijeli koncert.
- Koliko vam je ime "Bombardiranje Srbije i Čačka" odmoglo kod slušalaca u Srbiji?
Mrle: Možda je na početku bilo malog negodovanja kod publike, možda neki nisu razumjeli o čemu se radi, ali eto sa zadnjim nastupom u Novom Sadu na "Egzitu" (2008), za koji mogu reći da je sigurno jedan od boljih koje smo ikad imali, primjetio sam da je publika totalno prihvatila tu našu glazbu i koncept. Nema nikakve dileme o čemu se radi, mislim da se niko ne vrijeđa.
- Ako ikad budete nastupali u Čačku, kako će to izgledati?
Mrle: Priredili bi ono sto priređujemo uvijek. Naš nastup je svaki specijalan...
- Zašto Čačak?
Mrle: Čačak je isto značajan isto koliko i Beograd. Upravo "Bombardiranje Srbije" bi možda imalo značenje koje bi bilo grubo, a kad kažeš "Srbije i Čačka" to apsolutno ne znači ništa što bi moglo nekog uvrijediti.
- Riječka rok scena je pojava za sebe. Pojavila se trostruka CD kompilacija starih pank i novovalnih sastava, neki poput Grča, Ogledala i Fita su ponovo zasvirali...Otkud tolika aktivnost?
Mrle: Pa mi eto u Rijeci imamo 'ajmo reć' političare, to jest vođstvo grada koje je shvatilo da je taj riječki rok, pank i novi val u biti jako važan za Rijeku i da je identitet grada Rijeke. Mnogi od tih bendova nisu nikad objavili ploču i upravo je taj naš drugar i gradonačelnik Vojko Obersnel shvatio da je bitno za grad, za povijest, za kulturu grada Rijeke važno to objaviti. Tako da je on puno toga isfinancirao. To je dokument vremena koji je na svu sreću spašen. Tu su uglavnom pjesme mnogih bendova koje su spremljene na neke kazete koje su već otišle kvragu, istrunile, i u zadnji čas smo uspjeli ih spasiti, i u studiju malo popraviti. To možda nema neku kvalitetu koliko ima povijesnu vrijednost i značaj.
- Zašto je Rijeka tako muzički jedinstvena pojava?
Mrle: Rijeka je unazad 30 godina stvarno imala jedno zavidno mjesto na cijelom tom prostoru bivše Juge. Taj pank i novi val je u biti nastao u Ljubljani i Rijeci, kasnije u Zagrebu i onda se pojavio "Paket aranžman" i sve što je išlo. Stvarno neki sami korjeni i počeci su krenuli Ljubljana-Rijeka. Uvijek imamo jaku poveznicu sa Ljubljanom. Uvijek smo studije koristili u Ljubljani, gostovali u Ljubljani, Ljubljana u Rijeci, i razvila se dosta jaka scena. Samim tim spašavanjem povijesti i što su se revitalizirali ti bendovi, ispada da postoji jedna tradicija, a s druge strane postoji 30-50 mladih bendova koji pokušavaju i rade, i svaku godinu-dvije izađe neki novi, što je u biti jako dobro.
Aleksandar Arežina
Коментари