Пређи на главни садржај

Dado Topić - Nakon 40 godina tapšanja po ramenu...

Legendarni Dado Topić oglasio se zimus DVD izdanjem "Live in Kerempuh" kojim je, uz neke novije pjesme, pokušao podsjetiti na najznačajnije trenutke svoje preko četiri desetljeća duge karijere, svirajući uživo sa starim znancima i saradnicima još iz doba Tajma, Korni grupe i osiječkih Dinamita. Još jedno putovanje u prošlost za Topića uslijedilo je u aprilu kada je nakon 26 godina ponovno izveo pjesmu "Princeza" sa Slađanom Milošević. Pri skorašnjem susretu sa novinarima u Beogradu Dado se bio prilično žustro prisjećao, mahajući rukama, tako da me dva puta udario u šaku kojom sam držao snimač!

Nekad pjevač Korni grupe i vođa Tajma (Time) Dado Topić upriličio je 2008. koncert u zagrebačkom satiričnom pozorištu "Kerempuh" koji je jeseni iste godine objavio "Kroacija rekords" (Croatia Records) kao dvostruki CD "Live in Kerempuh". Koncert među 18 pjesama, pored onih sa posljednjeg studijskog albuma "Apsolutno sve" (2004), donosi neke od najpoznatijih naslova Topićeve karijere poput "Da li znaš da te volim", "Makedonija", "Etida", "Jedna žena"...Usred Beograda u Nušićevoj ulici, u radnji "Kroacija rekordsa" besramno koristoljubivo nazvanoj "Jugoton", Topić je 18. februara promovisao par mjeseci ranije objavljeno DVD izdanje "Live in Kerempuh". U radnji je tridesetak novinara stvorilo popriličnu gužvu, tako da mi nije preostalo ništa drugo no da snimam Topića stojeći sa lijeve strane, tik uz njegovo rame, kako se ubrzo ispostavilo opasno nadohvat zamaha ruke...Opširno izlaganje o DVD-iju, do koga mu je očito bilo veoma stalo, Topić je za mene neočekivano počeo od svog starog sastava Dinamiti iz Osijeka. Slijedi sustinški moj razgovor sa Topićem uz manje-više statiranje u kukuruzu ostalih novinara...Uz to Dado na l(ij)ep način m(ij)eša ekavicu i ijekavicu.

Topić: Bend je zvučao...ne zvučao, kriva riječ, osvojio je prostor bivše Jugoslavije na način da smo gde god je bilo neko takmičenje, mi pobeđivali kao totalni autsajder. Pobeđivali smo imena kao što su recimo Indeksi, Mladi levi iz Ljubljane, Korni grupa, splitski Delfini itd itd. Dakle najeminentnija imena u to vreme. Mi smo pobeđivali u jednoj maniri benda koji svira neki fjužn soul/fank/rok/bluz, i u to vreme su nas uporedjivali sa Džez mesindžers (Jazz Messengers), to je preteča fantastičnog benda Krusejders (Crusaders), koji su stvarali muziku iz koje su kasnije nastali bendovi Čikago (Chicago) i Veder riport (Weather Report). Bili smo super bend. I sada na istoj pozornici sviraju Ratko Divjak, Josip Boček i ja, dakle skoro pa cijeli Dinamit, onda ako stavite uz Kornelija Kovača, Jozu Bočeka i mene to vam je više od pola Korni grupe. E sad je samo falio Vedran Božić, koji nije bio prisutan, onda bi imali celu grupu Tajm. Dakle na ovom koncertu su, za mene za moj život muzičara, svirali jako važni muzičari, ne samo zato što su bili članovi tih bendova tad, nego zato što su još uvijek najbolji muzičari sa kojima se ovako nešto može uraditi...Mene ne interesira scenografija, strahovita rasveta, ne zanima me razglas, ja celi koncert žmirim. Ja samo otvorim oči kad kažem "hvala". Ovo je jedna moja duboka koncentracija, jedna strast, jedna potreba da tada na tom mjestu otpjevam najbolje na svetu. Zbog toga je to dobro. Koliko ćete mi verovat'...a možda hoćete ako preslušate taj koncert. Imate na DVD-iju "Jednu ženu" Kornelija Kovača u fenomenalnoj izvedbi. Ta pesma je trajala 17 minuta i pobedila je na u festivalu u Zagrebu 1970. godine, iako su songovi tada morali trajati tri minuta. Odsvirali smo song koji je publika ispratila sa euforijom. To je bila mala renesansa u muzici tog vremena! Ono što je kuriozitet, na neki način, nakon svih tih mojih pesama u životu, svih mojih koncerata, ovo je moj prvi DVD! Dakle ja sam izgleda imao tu sreću da mi se to dogodi nakon 40 godina tapšanja po ramenu. 'Daki ti si car, Daki rok legenda, Daki ovo, Daki ono', ali Bogami trebalo je preživet' 40 godina! To se vidi na ovom nosaču zvuka. E sada! Ima još jedna dobra stvar koja se događa. Nekako ovo je bio povod da neki ljudi zavire u stare arhive televizije i nama je jedan drugar sa Radio-televizije Srbije pronašao,  moš'te zamislit' ovu stvar: '68 godina, koncert Korni grupe ovde u Domu omladine! Da vidite koje su to face! Kako smo mi izgledali kao mladi! A lepo smo izgledali. Topić ima tigrastu majicu i neke kožne hlače, sa metar one froncle vise sa strane, neka Džeronimo varijanta. Ali je mjuza odlična!
(Kornelije Kovač ima ponešto drugačije mišljenje o snimcima iz Doma omladine. Pogle unos o Korni grupi)

- 'Oće to bit' objavljeno?

Topić: Možda, možda, ali to treba vidjet'. Bilo bi šteta da se ne objavi. To je isto jedan dokument iz vremena kad smo bili prvaci sveta u svemu. Sada da ne širim tu temu, ali bilo je to jedno zlatno vreme. Žao mi je što nekolicina vas možda nije bila tada ni rođena, ali evo mi imamo dokaze da je bilo dobro! (Poziva novinare da postavljaju pitanja) 'Ajd sad vi, ja ne volim da sad soliram...

Novinarka postavlja jedva čujno pitanje, čini mi se o albumu "Apsolutno sve".

Topić: Zašto ima engleskih pjesama? To je neko koketiranje sa jednim novim trendom koji je val'da krenuo iz ove industrije glamura tipa "Eurosong", kad se uvek traži neki nacionalni referendum da pevač peva i na engleskom. Kao engleski je postao instrument šou biznisa. Neću reć' jezik nego instrument. Val'da zbog prođe, jer kao ko će da sluša pesme na mađarskom, na turskom, ovo ono...Trgovci žele da dođu do nekog šireg tržišta. Ali ovo nema veze sa ovim o čemu govorim. Jednostavno autor pesama Damir Farkaš je dugogodišnji student muzike u Americi...a ja volim da pevam ljubavne balade. I to je ono zašto sam to uradio, a ima i nekoliko mojih dobrih, ali o njima već sve znate.

- U Sarajevu se uskoro očekuje zanimljiv koncert u klubu Sloga, a mediji kažu da će biti i Slađana Milošević.

Topić: Zanimljiv koncert u Sarajevu...to je dobro da je tako. Jedna grupa ljudi već godinama lobira kroz medije, kroz produkcije, kroz organizaciju koncerata i na neki drugi način, sa namerom da Slađana i ja ponovo zapevamo "Princezu", jer je ta "Princeza" popularna, a nije joj bilo suđeno da završi na "Eurosongu" u to vreme. Možda vi to ne znate, ali nekada se iz Jugoslavije bivše išlo na "Eurosong" po republičkom ključu. Jedne godine idu Makedonci...

(Maše rukama i udara me po šaci tako da sam iznenađen skoro ispustio snimač)

Topić: Oprosti! (kratko se osvrće na mene, a zatim nastavlja)...druge Slovenci i tako dalje. I kako se "Princeza" dogodila, mislim da je izbor bio u Skoplju, te godine je po ključu išao studio Zagreb. I otišli su Izolda Barudžija i Vlado Kalember sa pjesmom "Ćao amore". E sad, iako je i "Princeza" i tada bila potencijalni "Eurosong" mi jednostavno nismo otišli u Evropu. Da smo otišli Slađa i ja, sad možemo da špekuliramo šta bi napravili, je l' bi to bio neki veliki uspeh ili ne. Ali obzirom da naši ljudi pamte tu pemsu do danas, možda se moglo dogoditi i neko čudo, a vi biste sad sa mnom razgovarali kao...Ma nema veze! (odmahuje rukom uz opšti smijeh) Nema veze! Ja sam jednom rekao za ovo drugo događanje "Eurosonga" u mom životu, ovaj Helsinki, da sam tamo bio koletaralna žrtva jednog estrandno/šouzbisnis lobija koji me naprosto primorao da idem tamo! Znam, kad je moja pesma sasvim slučajno zbog nekih drugih ljudi ušla u izbor i pobedila, onda su me naprosto...Na moje nagovaranje da ide neko mlađi i da ide neki drugi pevač, jer ja sebe nisam video na toj pozornici sa toliko godina i vizuelnim dojmom koji ostavljam na stejdžu...Za mene je "Eurosong" pravi vašar lepote i mladosti, neke muzike koja nije zbog muzike nego zbog nekih drugih efekata. Međutim nisam uspeo da se izdvojim iz toga. Jedino što sam tako nekom svojevrsnom diplomatijom uspeo da uradim je da je pisalo "Dragonflaj fičuring Dado Topić" (Dragonfly Featuring). Onda je ispalo da sam odgovoran za sve, jer sam autor pesme, pa onda nešto pevam, pa sam u prvom redu kao frontmen...Toliko o "Eurosongu"!

- A duet sa Slađanom?

Topić: Šta rade godine čoveku! (smijeh) I sada nakon tog lobiranja višegodisnjeg da Slađana i ja ponovo zapevamo, sad ćemo mi to i da uradimo isto na televiziji. Oni su se strašno potrudili da ispoštuju neki mit, tu kultnu pesmu Slađane i Dade. Slađana je za izvedbu pripremila izbor sedam nekih božanstvenih haljina...

(opet se razmahao i udario me po ruci) Ja tebe stalno lupam kad mlatim! Sori (Sorry)! Moram malo da gestikuliram. Ja imam tremu, jes' primetio? (Zatim se nastavlja)

Topić: ...I onda ćemo tamo u studiju izabrat'. A nije izabrala haljinu što ona ne zna koja je najbliža pjesmi, nego uz koju haljinu bi' ja mog'o pasat'! (smijeh) Bio je problem šta ja da obučem. Organizator, taj Zlaja, kaže: "Daki moramo nešto da smislimo!" Oni su u fundusu nekog teatra tražili neki smoking.  Ja kažem: "Ne, ja već kupio smoking!" Je l' vi možete zamisliti kako ću ja da izgledam u nekim poderanim trapericama, majici, uz smoking, uz Slađanu? Odlično! (smijeh) Jeste gledali vi spot Slađana i Dado? Ono nevino, sve nešto dobro...'Ajd da vidimo kako će to bit'.

- Snimićete novu verziju "Princeze"?

Topić: Moj menadžer ima jednu priču. Taj song biće napravljen verovatno u novom izdanju sa filharmonijom. Neka ljubavna priča, kao posle 30 i nešto godina, pa traje ovako, traje onako. Jedna lepa priča. To Britanci zovu extended version, produljena verzija. Znači malo film, pa muzika, pa cijeli intergralni song....

- 'Oćete u "Slozi" nastupit' zajedno?

Topić: Zajedno. Slađana sa svojim bendom hardkor alternativa, a mi sviramo klasik rok Tajm after Tajm (Time After Time). Da li ćemo da odsviramo "Princezu"? Ako dođu svi moji, a to je ono šezdeset/sedamdeset godina onda ćemo sviramo "Princezu"! (smijeh) Ako dođu klinci onda ne! (smijeh)

Slađana i Dado su poslije 26 godina izveli "Princezu" za emisiju "Kod kuće je najbolje" televizije Bosne i Hercegovine (BHRT), koja je prikazana 14. marta. Snimajući emisiju u Sarajevu Slađana i Dado održali su i zajednički koncert 23. februara u klubu "Sloga". Potom su "Princezu" ponovili na proljeće i za Radio-televiziju Srbije.


Zvanična strana: www.dadotopic.com

Коментари

Популарни постови са овог блога

Bajaga i instruktori - Stvaranje Pozitivne geografije

Ritam gitarista velike Riblje čorbe Momčilo Bajagić Bajaga objavljivanjem prvog samostalnog albuma “Pozitivna geografija” (1984) krenuo je u jednu od najupečatljivijih autorsko/izvođačkih karijera na jugoslovenskom prostoru. I četvrt stoljeća od prvenca, Bajaga i instruktori su među rijetkima ostali dovoljno veliko ime, da mogu bez većih teškoća uspješno prebroditi granice međusobno otuđenih jugodržavica.

Marš na Drinu - Jedinstvena filmska bitka

Reditelj Žika Mitrović povodom 50. godišnjice čuvene Cerske bitke snimio je "Marš na Drinu", prvi i jedini igrani film o borbi Srpske vojske u Prvom svetskom ratu u kinematografiji komunističke Jugoslavije, koja je do tada i kasnije bila isključivo okrenuta partizanskim epopejama. Na 40. godišnjicu snimanja istinskog ratnog klasika imao sam nevjerovatnu čast razgovarati sa njegovim glavnim tvorcem Mitrovićem, i tumačima nekih od uloga Ljubom Tadićem i Branislavom Cigom Jerinićem.

Ljuba Tadić - Veličanstvena smrt majora Kursule

Gromada jugoslovenskog i srpskog glumišta Ljuba Tadić jednu od svojih najupečatljivijih uloga ostvario je u ratnom filmu "Marš na Drinu" režisera Živorada Žike Mitrovića 1964. godine. Tadićev major Kursula zaslužio bi ostati upamćen samo po svojoj zajebantskoj životnosti usred klanice zvane Prvi svjetski rat, ali je ipak važnija njegova glavna uloga u antologijskom, veličanstveno-tragičnom kraju Mitrovićevog remek-djela - i sve to uz prvu psovku u povijesti domaćeg filma.