Пређи на главни садржај

Slađana Milošević - Fantastično putovanje kroz izbrisanu prošlost

Pop-rok kantautorka Slađana Milošević tri desetljeća rada obilježila je dvostrukom CD i DVD kompilacijom najvećih hitova "Fantastično putovanje". Razgovaravši o načinu sastavljanja DVD dijela "Fantastičnog putovanja", Sladjana me iznenadila izjavom da je Radio-televizija Srbije devedesetih iz svoje arhive zauvijek izbrisala većinu video snimaka koje je uradila tokom karijere!

"Fantastično putovanje" je PGP RTS obavio krajem januara 2008. u čast 30 godina karijere Miloševićeve, kao dvostruku kompilaciju koju je pored osnovnog CD-a sa 20 najvećih hitova činio, i prateći DVD sa 25 spotova, počev od "Simpatije" (1978) zaključno sa tada novom pjesmom "Pod zlatnim suncem Srbije". Tih dana nazvao sam telefonom Slađanu očekujuci još jedan razgovor u kome muzičar hvali novo izdanje, ali sam bio nemalo iznenađen podacima koje je iznijela. Izgleda da je Miloševićeva bila još jedna žrtva ozloglašenog RTS običaja, pogotovo tokom sankcija početkom devedesetih, da nedostatak skupih novih traka za snimanje nadomještava brisanjem arhivskih. Mislim da još uvijek niko nije pokušao utvrditi šta je sve bar od muzike izbrisano iz RTS-ove arhive. Ili bar mislim da to niko nije javno saopštio. Da nije ništa bolji od svoje matične kuće potvrđuje i nesretni PGP RTS. Dovoljno je poslušati CD reizdanje Smakovih "Stranica našeg vremena", gdje se pridodati singl "Nevidljive terazije/Hitopadeza" čuje sa sve krckanjem vinila. Slađana je bar sa audio snimcima imala sreće...

- Kako je došlo do objavljivanja kompilacije "Fantastično putovanje"?

Slađana: U starom ugovoru potpisanom 2002. povodom 25 godina mog rada sa PGP-om postojao je član o izdavanju DVD-ija. Pošto do realizacije tog ugovora do sada nikako nije moglo da dođe dobila sam poziv od PGP-a pre mesec i po dana, sa njihovom predlogom da izdamo kompilaciju. Onda smo u zajedničkom razgovoru došli do toga da je moguće i da bi bila dobra ideja da bar jedan deo ugovora počnemo da realizujemo izdavanjem DVD-ija, koji će biti uz CD gratis u prvom tiražu.

- Kako ste birali koji će se spotovi naći na DVD-iju. Tu nisu svi vaši spotovi?

Slađana (gorak osmijeh): Tu su odabrani. Naravno da nisu svi, bilo je preko 1.500 mojih televizijskih snimaka. Postojao je prvo jedan problem - želela sam da se sve moje numere koje su bile značajnije i emitovane u medijima tokom moje karijere nađu na DVD-iju. Međutim to nije moguće iz razloga što je nažalost RTS izbrisao celokupnu dokumentaciju o mom radu! Tako da smo se oslonili na retke snimke koje su u individualnim arhivama bile sačuvane i na svega pet-šest snimaka koji su ostale u RTS arhivi. Uglavnom smo se oslanjali na materijale koji su bili u privatnim arhivama.

- Brisanje je pretpostavljam bilo rezultat ustaljene prakse u RTS-u tokom sankcija početkom devedesetih, da se do slobodnih traka dodje brisanjem arhivskih?
Slađana: Pretpostavljam da je bilo tada. Međutim po mom dolasku iz Amerike 1996. nastavljeno je sa brisanjem. Znači postojali su verovatno i neki drugi razlozi zbog čega su svi moji radovi obrisani, uključujući i šou programe koji po pravilu nisu brisani.

- Koliko je toga stradalo?

Slađana: Pa preko 1.000 snimaka! Ceo šou "Balade Darka Kraljića i Slađane Milošević" sniman u formi jednog divnog šou program, jako lepo scenaristički, kostimografski i scenografski rešenog. To je obrisano. Obrisan je šou "Devojčica u svetu čipova" koji je dobio plaketu u Montreu 1984. Ostao je samo jedan spot "Miki Miki". Inače, taj album (Neutral Design) je snimljen u Nemačkoj tako da je on na zapadnoevropskom nivou i danas je produkcija dobra. Producent albuma sa mnom je bio Uli Rudolf koji je lansirao karijeru Done Samner. On je jedan od svetskih producenata. Normalno da je takav rezultat. Sretna sam što je produkcija danas slušljiva. Nego da se vratimo na pitanje. Obrisan je šou "Devojčica u svetu čipova" koji je proglašen za najbolju emisiju u takmičenju jugoslovenskih televizijskih centara i dobio je gran pri. Obirsan je veliki broj muzičkih portreta, emisija u kojima sam gostovala, raznih 15-minutnih šou programa, novogodišnjih nastupa. Sve je obrisano. Sve!

- Imaju li možda neke od tih snimaka ostali nekadašnji centri Jugoslovenske radio-televizije?

Slađana: Pokušala sam da od televizije Sarajevo dobijem materijale, međutim za sada ostalo je na odgovorima "možda imamo nešto, pogledaćemo". I od svih drugih jugosovenskih centara sam tražila svoje snimke zato što sam snimala šou programe i za australijsku televiziju. Makedonska televizija je producirala sat vremena mog šoua za australijsku televiziju. Moguće da postoji moj šou za mađarsku televiziju, ako su sačuvali svoje arhive, za RAI 2...moguće da ti šou programi postoje u tim televizijama, ali ja zaista nemam trenutno mogućnosti da to sve pronađem, niti da se bavim time. Pretpostavljam da je negde nešto sačuvano i da negde u nekim arhivama, možda slovenacke televizije, je nešto sačuvano..."Recept za ljubav" je sačuvan u jednoj lajv formi na nekom od nastupa, međutim nema evrovizijskog nastupa, što mi je jako žao jer je on jako specifičan bio. Bila sam dva puta učesnica Evrovizije (zapravo biranja jugoslovenskog predstavnika) i obe su obrisane.


- I "Princeza" (duet sa Dadom Topićem koji uprkos nekim očekivanjima nije 1984. godine otišao na Pjesmu Evrovizije)?

Slađana: Da! Spot je snimljen u televizijskom studiju, ali je samo takmičenje i lajv nastup obrisano. Sve je obrisano! sve je obrisano! Tvrdim i znam da nije brisano samo iz razloga oslobađanja traka, nego je sa namerom brisan moj materijal. Nisam bila miljenik, bila sam suprostavljena ondašnjem režimu. Odbila sam da učestvujem i potpišem ugovor o eksluzivnoj saradnji. Nisam želela da budem prisutna na promociji politke ondašnjeg našeg lidera, mog prezimenjaka. Odbila sam da se pojavim na manifestacijama podrške režimu i te polike, odbila sam da učestvujem na referendumu Slobodana Miloševića, kada je to od mene zatraženo. Odbila sam svaki put da dam podršku kad je RTS od mene to zahtevao. Bila sam zvanično pisanim putem stavljena na crnu listu od strane direktora (Dragoljuba) Milanovića, koji je poslao faks sa preporukom da se Slađana Milošević ne pušta.

- Kompilacija "Fantastično putovanje" je tako nazvana namjerno da kao takvu odslika Vašu karijeru?

Slađana: Aposlutno, uključujući i ovo o čemu smo govorili. To spada u domen fantastike, ironično rečeno. Obrisati nekom celokupan rad, obrisati ga iz prošlosti, je stvarno za domen fantastike, a to samo u Srbiji može...Ja sam tokom cele karijere pravila neverovatne ustupke, prilagođavajučci se publici, jer da sam se ja pitala, moj prvi izlazak u javnost bi verovatno bila neka kombinacija između klasike, hard roka i džeza. To bi bilo toliko neprihvatljivo i neshvatljivo, a i danas bi bilo, da ne bi ni postojala. Kompromisi su pravljeni duž cele karijere. Maksimalni kompromis. Ja sam se zaista prilagođavala koliko god je moj stomak to dozvoljavao.

Zvanična strana: www.sladjana.com

Коментари

Популарни постови са овог блога

Bajaga i instruktori - Stvaranje Pozitivne geografije

Ritam gitarista velike Riblje čorbe Momčilo Bajagić Bajaga objavljivanjem prvog samostalnog albuma “Pozitivna geografija” (1984) krenuo je u jednu od najupečatljivijih autorsko/izvođačkih karijera na jugoslovenskom prostoru. I četvrt stoljeća od prvenca, Bajaga i instruktori su među rijetkima ostali dovoljno veliko ime, da mogu bez većih teškoća uspješno prebroditi granice međusobno otuđenih jugodržavica.

Marš na Drinu - Jedinstvena filmska bitka

Reditelj Žika Mitrović povodom 50. godišnjice čuvene Cerske bitke snimio je "Marš na Drinu", prvi i jedini igrani film o borbi Srpske vojske u Prvom svetskom ratu u kinematografiji komunističke Jugoslavije, koja je do tada i kasnije bila isključivo okrenuta partizanskim epopejama. Na 40. godišnjicu snimanja istinskog ratnog klasika imao sam nevjerovatnu čast razgovarati sa njegovim glavnim tvorcem Mitrovićem, i tumačima nekih od uloga Ljubom Tadićem i Branislavom Cigom Jerinićem.

Ljuba Tadić - Veličanstvena smrt majora Kursule

Gromada jugoslovenskog i srpskog glumišta Ljuba Tadić jednu od svojih najupečatljivijih uloga ostvario je u ratnom filmu "Marš na Drinu" režisera Živorada Žike Mitrovića 1964. godine. Tadićev major Kursula zaslužio bi ostati upamćen samo po svojoj zajebantskoj životnosti usred klanice zvane Prvi svjetski rat, ali je ipak važnija njegova glavna uloga u antologijskom, veličanstveno-tragičnom kraju Mitrovićevog remek-djela - i sve to uz prvu psovku u povijesti domaćeg filma.